2020-12-02

Manhattan in reverse av Peter F. Hamilton

 


Peter F. Hamilton. För mig är han en husgud, jag har slukat hans mångtusensidiga rymdopera epos. Alla av dem (t.ex. Night's Dawn-trilogin, Void-serien och Greg Mandel-serien (som snarare är sci-fi/deckare)) är riktigt bra, men det de har gemensamt är att de är långa. Det är stora berättelser på alla sätt, många personer, stora problem och mycket världsbyggande. 

Noveller? Känns helt tvärt om. Så med stor förväntan men samtidigt lite orolig läste jag denna bok, en samling av tankeväckande noveller som utspelar sig i många olika tider och världar. Allt från vår nu tid, där någon uppfunnit tidsresor... eller har dem? Till en extrem framtid där vi får träffa karaktärer från andra böcker. 

Lite spretigt, alla håller inte riktigt samma nivå. Men alla är läsvärda, och väcker tankar på ett sätt som bara en bra science fiktion kan göra. Vad är liv? Vad gör övervakning? Skulle vi veta om någon uppfunnit tidsresor? Vad skulle hända om vi var odödliga? Vad får vi göra med våra barn, för deras eget bästa?

Så måste avsluta med att säga att dessa noveller gav mig något helt annat än de långa serierna Hamilton skrivit, så är jag extremt glad att jag läst dessa. Både för att de är bra i sig, men också för att de ger en annan syn på en extremt duktig författare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar